Ultrahangos fogkő eltávolítás

A fogkő egy elmeszesedett dentális plakk, lepedék, amelynek kialakulását a megfelelő technikájú és rendszeres fogmosás gátol meg. Amennyiben ezt a lepedéket nem távolítják el, kialakul a fogkő, amely szürkés, sárgás és barna árnyalatú lerakódás lesz. Szájszagot eredményezhet, valamint a fogágy betegség kialakulását is eredményezheti. Tehát a fogkő eltávolítása a fogak megóvása miatt is fontos kezelés. Miután eltávolítják a fogkövet, megszűnik a fogkőben megtelepedett baktériumok által okozott fogínyvérzés, ínygyulladás, a rossz szájszag és az irritáció is. A fogköveket  szakember közreműködésével,  fogászati rendelőben szakszerű körülmények között érdemes eltávolítani, erre a célra kialakított speciális eszközzel.

Hogyan történt régebben a fogkő eltávolítása?

Régebben kézi deputárorok segítségével, vagy egy fogkő lepattintó eszközzel távolították el a fogköveket. azonban csak a legnagyobb fogkövek eltávolítására voltak alkalmasak, valamint nagy volt a veszélye, hogy megsértik az ínyt, amellyel akár ínygyulladást is okozhattak. Ennél az eszköz használatánál bizony gyakrabban kellett menni fogkő-eltávolításra, ugyanis gyorsabban rakódtak újra vissza a fogkövek. Napjainkban ezeket már nem használják, átvették a helyét az ultrahangos fogkő-eltávolító műszerek. A fogorvos a rendelőben az ultrahangos fogkő-eltávolító műszerrel aprólékosan tudja leszedni a fogköveket, továbbá a fogzománcra sincsen a módszer semmilyen negatív hatással. Finom hegyei segítségével el tudnak jutni a fogínytasak mélyebb részeire is, miközben az ínyt nem sértik fel.

A fogkő eltávolítása után számítani kell enyhe fognyaki érzékenységre, vagy gyenge fájdalomra, ugyanis a fogkő lenyomta az ínyt, és miután eltávolították, érzékennyé tették a gyökérfelszínt.

Abban az esetben, ha a beteg fél a fogorvosi kezelésektől, lehetőség van a fájdalommentes fogkő-eltávolításra is ,ilyenkor érzéstelenítést alkalmaznak. Azonban hátránya lehet, hogy sokáig tart, ugyanis az érzéstelenítő nem minden fogat érzéstelenít egyszerre. Az ultrahangos fogkő-eltávolítás után polírozzák a fogakat.

Az ultrahangos fogkő-eltávolító készülék a fogfelszínről leválasztja a felrakódott lepedékeket, a fogkövet és az elszíneződéseket, mindeközben a fogakat vízzel mossa, hűti. (A készülék a rezgésével légbuborékokat hoz létre, amely összetöri a fogkövet.) Mivel a fogkőképződés mennyisége személytől eltérő, a fogorvosok ajánlják az időközönkénti ellenőrzést. Ez akár egybe is eshet a félévenként szükséges fogászati kontrollal.

Az ultrahangos fogkő eltávolítás mellett még két különböző módszert is használnak. A lézeres kezelés az egyik módszer, amely garantálja, hogy a beteg semmilyen fájdalmat nem fog érezni, a másik pedig a vektoros kezelés. A rendszeres fogkő eltávolítás sok kellemetlenségtől és fájdalomtól szabadít meg.

Tehát, ha a következőket tapasztalja, forduljon fogorvoshoz, aki fájdalommentesen eltávolítja a fogköveket, mielőtt komolyabb probléma lépne fel:

– rossz lehelet
– ínysorvadás,
– kilazult fogak
– a fog tövében található elszíneződések, lerakódások
– fogínyvérzés
– irritáció
– ínygyulladás érzékenység az íny területén

A fogkő újraképződhet, amely nagyban függ a hajlamtól (ilyen például a nyál összetétele), a táplálkozási szokástól, valamint a szájápolási módszerektől is, így érdemes nagyobb figyelmet fordítani kialakulásuk elkerülésére.