Miért fájhat fogtömés után a fogam? – 1. rész

Ha Ön ebben a cipőben jár, ez valóban kellemetlen érzés. Dühösség, csalódottság és értetlenség kísérheti, ha a fogorvosnál eltöltött “kellemes” félórák után este vagy másnap fogfájásunk támad az érintett területen. A fájdalmat sajnos így, a blogon keresztül nehéz enyhíteni, de a csalódottságot talán tompíthatja némi információ, ha megvilágítom, mi állhat az ilyenkor fellépő fogfájás hátterében.

Egy fogtömés akkor jó, ha nem tudunk a létezéséről, miközben ellátja mindazokat a funkciókat, amelyeket az egészséges fogszövettől várnánk el.

Hogy megértsük a fogtömés utáni fogfájdalom lehetséges okait, a fogszuvasodástól kell kezdenünk.

A fogszuvasodás lényege, hogy a fog szövetei felpuhulnak, szétesnek. Amíg ez a folyamat a fogzománcban van, addig akár visszafordítható is lehet, de ha a dentint eléri, a szövet biztosan fellazul. A fogtömés alkalmával a fogorvos a felpuhult dentin és szétesett zománc eltávolítását végzi. Az eltávolított szövet mennyiségétől függően alakul ki a kisebb vagy nagyobb üreg, melyet a fogtömés anyaga tölt majd ki újra.

A kialakított üreg alja nagyon fontos. Minél közelebb kerül ugyanis a fog középső tengelyében levő fogideg kamrához, annál érzékenyebb a fog a beavatkozásra, annál nagyobb eséllyel alakulhat ki a fogtömés után utófájdalom.

Képtalálat a következőre: „my tooth hurts”

Összeszedtem a fogtömés utáni fogfájdalom leggyakoribb okait és a legjellemzőbb fogfájdalom típusokat

Fogtömés utáni fogfájdalom, inkább érzékenység, mely lassan csökken, de egyre jobb:

Amennyiben a fogszuvasodás mélyre hatolt, azaz nagy mennyiségű fogszövet esett szét, a fogtömés számára kialakított üreg alja nagyon közel kerül a fogidegkamrához. A fogtömés alá ebben az esetben úgynevezett alábélelés kerül, mely segít a fog számára, hogy jobban elviselje a fogat ért nagy traumát. Egy nagy “fogseb” feldolgozásához azonban idő kell, előfordulhat, hogy a fog néhány napig még érzékenyen reagál, majd szépen, fokozatosan megnyugszik.

Javaslat: Don’t  panic! Bízzunk benne, hogy a fogunkat időben vittük el a fogorvoshoz és adjunk egy kis időt a folyamatnak. Ha 2 hét múlva is érezzük, menjünk vissza kontrollra. Ha javult, de nem az igazi, kb. 6-8 hét múlva kérjünk röntgenes kontrollt. Ha hidegre érzékenyen, de röviden belesajdul, egyébként nincs baja, akkor az a legjobb, a fog él, csak kicsit bibis, meg fog nyugodni.

Fogtömés utáni fogfájdalom, egyre fokozódó fájdalommal, kisugárzással:

Nagy kiterjedésű, mély szuvasodások esetén, ha a fogorvos kis esélyt is lát a gyógyulásra, azaz a fog életben maradására, akkor fogtöméssel próbálkozik. Ám sajnos, ez nem minden esetben érkezik idejében. Ha a szuvasodás már hosszú ideje fennáll, és nagyon mélyen érinti a szöveteket, a fogtömés ellenére a fog dönthet úgy, hogy nem marad életben. Ekkor a fogtömés után a fájdalom erősödhet, majd fogideggyulladás alakulhat ki. A fogideggyulladás a legelviselhetetlenebb fogfájdalom. Estére erősödik, sokszor kisugárzik úgy, hogy a páciens már nem tudja meghatározni, melyik foga is fáj.

Javaslat: Kérjünk mielőbb időpontot kezelésre. Addig is szerezzünk be fájdalomcsillapítót, legalább a vény nélkül kapható termékeket. Ne csapjuk be magunkat, ha reggel javul, de este ismét elviselhetetlen. A fogideggyulladás sajnos ilyen, hullámzik. Menjünk vissza mindenképp! A terápia a gyökérkezelés. Igen, ez rossz hír, de minél hamarabb jutunk a kezeléshez, a fogbél erős befertőződésének esélye annál kisebb, így bár gyökérkezelt módon, de a fogunk mégis nagy eséllyel a szánkban maradhat.