Mentsük meg a fogakat, avagy a foggyökérkezelés

Amennyiben a fogbél kamrájába baktériumok kerülnek, gyulladást indíthatnak el, amely eleinte kisebb, majd később fájdalmas fogfájással jár. Az első panaszok megjelenésekor keresse fel fogorvosát, így el lehet kerülni a gyökérkezelést, mivel kezelés hiányában a fog elhalását is okozhatja a gyulladás. Amennyiben a fog kihúzására kerül sor, pótolni kell, különben a szomszédos fogak bedőlnek a helyére. A bedőlt fogak pedig nem teljesítik feladataikat, nem képesek a rágásra, és esztétikailag sem megfelelőek. a fogbél eltávolítása megfelelő érzéstelenítés mellett teljesen fájdalommentes.

Tehát, ha begyulladt a fog, mindent meg kell tenni a megmentése érdekébe, így a gyulladt szövetet el kell távolítani. Két megoldás létezik a foggyökér gyulladásának megszűntetésére: fájdalommentes foghúzás, vagy a gyulladt fogbelső eltávolítása. (amely esetében megmenti a fogat).

Miért jobb, ha gyökérkezelik a gyulladt fogat?

– megmarad a fog
– a fájdalom megszűntetése gyorsabb
– gondos ápolás mellett hossz ideig megmarad, és a későbbiekben szükség lehet rá

Fennáll annak a veszélye, hogy a hagyományos gyökérkezelés 4-6%-ban sikertelen lesz, lézeres gyökérkezelés alkalmazásával ez a szám sokkal kisebb. amennyiben nem megfelelő a gyökértömés, rosszabb esetben szükség szerint el kell távolítani a fogat, és implantátumot kell behelyezni.

Lézeres gyökérkezelés

Ahhoz, hogy sikeres legyen a gyökérkezelés, pontosan ismerniük kell a fogorvosoknak a gyökér hosszát, ellenkező esetben ugyanis a tömés túl rövid, vagy túl hosszú lehet, aminek következtében gócbetegség alakul ki. Leterhelik az immunrendszert a gyökérben előforduló baktériumok, amelynek következménye a hajhullás, bőrbetegség, vesebetegség, szív és érrendszeri problémák lehetnek. A lézeres gyökérkezelés alkalmával káros röntgensugárzás nélkül határozzák meg a gyökér pontos helyzetét, elektromos módon. Ezt követően megtisztítják a fog belsejét.

Hogyan zajlik?

A lézer fejére egy hosszabb végződés kerül, így a gyökércsatornát elérik, és eltávolítják a pulpa anyagot. A csatornákat az intenzív fény párhuzamos sugarai tisztítják. ez a kezelés 100%-ban megszűnteti a baktériumokat, valamint megtisztítja a csatornát, illetve kevesebb időt vesz igénybe.

A fontossága pedig pont abban rejlik, hogy a pupla kamrában a baktériumok elpusztuljanak. Gyökérkezelés nélkül ugyanis nem pusztulnak el, így hamarosan elpusztítják a pulpa szövetét, elszaporodnak a bomlástermékek, amelynek következtében érzékenység és fájdalom alakulhat ki.

A gyökérkezelés esetében azonban nagyon fontos, hogy minél előbb jó fedőtömést kapjon, majd egy végleges felépítés kövesse, amellyel megakadályozzák a baktériumok szaporodását.

Tehát a gyökérkezelést abban az esetben javasolják, ha például a szuvasodás elérte a fog belsejét.

Kiegészítő anyag avagy gyökércsúcscsonkolás

A gyökércsúcscsonkolás (más néven gyökércsúcs rezekció) egy olyan szájsebészeti beavatkozás, amely alkalmával a gyökércsúcsnál található gyulladásos szövetet távolítják el, ugyanis a gyökércsatorna-elágazódásokban a jelenlévő baktériumok egy újabb gyulladást indíthatnak el. Helyi érzéstelenítésben végzik, amikor is az állcsonton egy ablakot képeznek, és a szöveteket ezen keresztül távolítják el. A fogat ilyenkor egy gyökértöméssel látják el. Csak abban az esetben végeznek gyökércsúcs rezekciót, ha a fog gyökerének kétharmada ép szövetben marad.