Implantátumok: azonnali terhelés, felülvizsgálat, utókezelés

Megfelelő csontsűrűség és csontkínálat esetén a fogászati implantátumok behelyezése után azonnali terhelés alkalmazható. Ekkor az implantátumra ideiglenes korona kerül, amelyet kiveszünk a harapási síkból, így csökkentett terhelést biztosít az implantátum részére. Természetesen esztétikailag is megfelelő ez a fajta megoldás, amíg a gyógyulási időszak tart, ameddig elkészül a végleges pótlás.

A műtétek után szükségek utókezelések és felülvizsgálatok

Természetesen az implantációs műtét után a szájsebész megfelelően tájékoztatja a betegeit a teendőkről.

Az implantátum becsontosodását a következő fontos szabályok betartásával érheti el:

– Dentálhigiéniás kezelés a műtét előtt
– Fogkő eltávolítás
– Antibiotikum szedése
– Langyos vízzel öblögessen étkezések után (az első 24 órában természetesen kerülje az öblögetést)
– Minél többször mosson jó alaposan fogat
– Puha ételeket fogyasszon: tészta, leves
– A zsibbadás elmúltával a nyelési funkciók működését vízzel tesztelje. Ezután ajánlott egy fájdalomcsillapító bevétele)

Az első felülvizsgálat a műtét után általában 2 hét múlva szükséges, amikor a sebek behegesednek, és elmúlik a duzzanat. Ilyenkor eltávolítja a fogorvos a varratokat, majd a gyógyulás előrehaladtát is felméri. Évenkénti felülvizsgálat alkalmával az implantátumot, valamint az állkapocs csontozatát vizsgálja meg, amellyel kiszűrhetőek az esetleges fertőzések, vagy betegségek, melyek veszélyeztethetik az implantátumok hosszú távú sikerességét.

A nyálkahártya és az implantátum találkozási pontján, nem megfelelő szájhigiénia esetén könnyen kialakulhat gyulladás, amely később az implantátumot körülvevő csont leépüléséhez vezethet, ezért javasoljuk a nagyon gondos és alapos szájápolást, illetve, hogy a beteg kérje egy szájhigiénikus tanácsát

Mi az az implantátum felépítmény?

Akárcsak a természetes fog gyökere, az implantátum sem lóg ki a csontból. Üreges a belseje, ahova a gyógyulás után az implantátum felépítményt lehet becsavarni. Ez a felépítmény kiemelkedik a csont felszínéből és az ínyből. (Úgy néz ki, mintha a fogorvos lecsiszolt volna egy fogat úgy, hogy a későbbiekben egy koronát tehessen rá, tehát majdnem úgy néz ki, mint egy fogcsonk). A felépítmény titánból és fémmentes cirkóniumból is készülhet, attól függ, hogy hol fog elhelyezkedni. A frontfogaknál esztétikai megfontolásból a cirkóniumot javasolják, a rágófogaknál azonban a titániumot. Mindkettő terhelhetősége kiváló, csupán esztétikai különbség van közöttük.

Három típusa van a felépítménynek:

1) Hagyományos felépítmény:
a végleges fogművet a fogorvos egy speciális ragasztóanyaggal rögzíti véglegesen.

2) Csavarokkal rögzített felépítmény:
Ez egy olyan bontható kötés, amely kötés szükség esetén lehetővé teszi a pótlások cseréjét, vagy korrekcióját. Nem igényel bonyolult beavatkozást. Ilyen esetben a fogorvos lecsavarozza a pótlást, majd a fogtechnikus a szükséges korrekciót elvégzi, ennek bekövetkezte után a fogorvos visszarakja a fogművet a helyére, amelyet újból csavarokkal rögzít. A beavatkozás fájdalommentes és gyors.

3) Gömbretenciós elhorgonyzás:
Ez, a laikusok számára elsőre bonyolultnak hangzó kifejezés valójában egy egyszerű és sok, protézissel rendelkező páciens számára teljesen új dimenziókat nyitó megoldás jelent. Úgy képzeljük el, hogy a beültetett implantátumok felépítménye egy patentszerű gömbben végződnek, amelyek a protézisben elhelyezett befogadó részbe pattan bele. Ezzel a megoldással óriási életminőség javulást érhetünk el a protézissel rendelkező betegeinknél viszonylag kevés (2-4-6) implantátum felhasználásával!