Félek a fogorvostól!

Egy beteg akkor keresi fel a fogorvosát leggyakrabban, ha nagy fájdalma van, vagy foghiány esetében pótolni szeretné a hiányzó részeket, esetleg szebb mosolyt szeretne magának. És vannak azok, akik halogatják a fogorvosi vizsgálatokat, ugyanis a fájdalom távol tartja őket. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy gyakorlatilag napjainkban a kezelések fájdalommentesek, vagy nagyon minimális fájdalommal járnak. De hogyan győzhető le ez a félelem a fogorvostól?

A dental fóbiától az emberek több mint 5%-a szenved, amely akár olyan nagy félelmet is kiválthat, hogy a beteg akár évtizedekig sem megy el fogorvosához, holott a rendszeres ellenőrzésekre pedig szükség van, hogy kiszűrjék a komolyabb problémákat. Csak akkor tudatosodik a betegben a veszély, amikor az már állandó fájdalommal jár és azonnali kezelés szükséges.

Számos oka lehet a fogorvostól való félelem kialakulásának, amilyen lehet például egy korábbi rossz tapasztalat, vagy a várakozás alkalmával tapasztalt ízek, hangok, vagy illatok, amelyek negatív érzelmet váltottak ki. Továbbá kialakulhat a fájdalomtól való félelem, vagy a fogászati eszközök miatt is. Ezek a problémák  egy kis törődéssel és odafigyeléssel megoldhatóak..

Hogyan lehet felülkerekedni rajta?

Legelőször is nagy figyelmet kell fordítani már a fogorvos választásánál is. Ugyanis egy felmérés szerint a szakmai felkészültség mellett a humort és az empátiát tartják a legfontosabbnak egy fogorvos esetében. A beteg félelme hamarabb elszáll, ha a fogorvos megbízható és nyugodt. Internetes fórumokon könnyebben utána járhat fogorvosának, megismerheti stílusát valamint munkamódszerét.

A modern fogászati rendelők napjainkban már egy barátságos nappalira hasonlítanak inkább mint egy régebbi kórházszagú kórteremre. A kellemes színek és bútorok  segítséget nyújtanak az oldódásban. Csak akkor vesse bele magát a kezelésekbe, ha az első találkozás alkalmával jól érezte magát.

Továbbá egy fogorvosi találkozás alkalmával sosem szabad elfojtani az érzéseket. Nyugodtan mondja ha fáj, nyom, vagy érzékeny valamire.

Abban az esetben, ha egy betegnél kialakult a fogorvosi vagy tűfóbia, szorongani fog a kezelésektől, félni fog mindentől. meg fog ijedni akár a fúrógép hangjától, akár az injekció látványától.

Lehetőség szerint, amikor rászánja magát arra, hogy elmenjen a fogorvoshoz, kérje meg az egyik családtagját vagy barátját, hogy kísérje el. (lehetőleg olyan embert kérjen meg, aki nem fél a fogorvostól, így ha menekülni szeretne egy adott pillanatban, a jó barát lebeszéli róla és elmondja, hogy neki sem fájt a fogászati kezelés). Akiben megbízik,abból könnyebb bátorságot meríteni!

Amennyiben komolyabb beavatkozás szükséges, kérheti az altatás lehetőségét is. (Nem minden fogorvos végez altatást, előtte érdeklődjön utána!).

Érdekesség: Mivel nagyon sok ember életében fennáll a fogorvostól vagy fogászati kezeléstől való félelem, több európai országban is létrehoztak olyan megnyugtató fogorvosi rendelőket, ahol az orvos nem rémisztő fehér köpenyben van, a fogászat szék egy kényelmes karosszékre emlékezteti a betegeket, valamint a falakon nincsenek kihelyezve ínysorvadásos képek, sárga fogak, vagy protézisekről szóló leírások. A beteg megnyugodhat ebben az otthonos környezetben, és ellazulhat a kényelmes székben is, mielőtt a fogorvos elkezdi a kezelést.