A foghúzás

A foghúzás egy olyan művelet, amely során a fogat eltávolítják a szájüregből, amelynek leggyakoribb oka az előrehaladott fogszuvasodás lehet. További ilyen gyakori ok lehet az előrehaladott paradontopátia, imaktált fog (amely az állcsontokból nem tud előretörni), és a fogszabályozás miatt is. Általában helyi érzéstelenítésben végzik, valamint nem a sebészeti beavatkozások közé tartozik. Abban az esetben, ha nem sikerül konzervatív módszerekkel eltávolítani a fogat, akkor sebészeti fogeltávolítás következik.

Nem lehetséges a fog megtartása az alábbi esetekben:

– Előrehaladott fogszuvasodás esetében, amikor a fogkorona olyannyira tönkrement, hogy nem lehet fogpótlási módszerekkel helyreállítani
– Előrehaladott fogágybetegség során, amikor a kezelés sikertelen, vagy a fog nagyon mozog
– Amikor a fogbél gyulladása kiterjedt a gyökeret körülvevő csontra
– Törést szenvedett fog esetén
– Fogszabályozással nem helyreállítható rágósíkból túlságosan kiemelkedő és erősen dől fogak
– Fogszabályozás során, amikor helyteremtés céljából kihúzzák a kisőrlőket
– Előtörni nem tudó fogak
– Hosszan megmaradó tejfogak

A beavatkozás során fokozott figyelmet igényel, vagy akár ellenjavallatként is szolgálnak a következő betegségek: Magas vérnyomás, infarktus, szívritmuszavarok esetében, vézékenység, májbetegség, allergia, cukorbetegség, vesebetegség, pajzsmirigybetegség, alkoholizmus.

Technikák

Két technikát alkalmaznak a fogak kihúzására:

– Egyszerű foghúzás: egy jól hozzáférhető része van a szájüregben, és erre felhelyezhetőek a fogók, valamint emelőkkel is jól megközelíthető.
– Sebészeti fogeltávolítás: Amikor a fent említett megoldás nem lehetséges, vagy amikor a fog még nincs előtörve.

A foghúzás alkalmával a fogóval a fogmedret tágítják vestibulo-orális irányú mozgásokkal, így a gyökérhártyarostok átszakadnak, kitágul a csont, amely lehetővé teszi az esetlegesen szerteágazó gyökerek eltávolítását.

Hogyan húznak fogat?

Amikor fogóval húzzák ki a fogat, tágítják a fogmedret egy ún. vestibulo-orális irányú mozgásokkal. Kitágul a csont, és lehetőség van a szertágazó gyökerek eltávolítására. Mindegyik fogcsoportnak külön fogója van, amelyek elsősorban harapófogóra hasonlítanak, a csőrök különböző vastagságúak, valamint a jobb hozzáférhetőség érdekében különböző módon vannak elhajlítva. A fogó használatával megakadályozza az íny hámtapadását, amennyiben nem jönne létre, beszakadna az íny. Emelővel luxálják a fogat, és az emelő élét bevezetik a csont és a fog közé, ami átvágja a gyökérhártyarostokat, valamint tágítja az alveolust. Így könnyebben eltávolítják a fogat.

Milyen volt régebben?

FoghúzásRégebben különböző betegségek gyógyítására használták a foghúzást, de gyakori volt a kínzás is. A fogak eltávolítását a középkorban a borbélyok végezték. Az első foghúzásra alkalmas eszközt a 14. században fejlesztették ki, Guy de Chauliac, mégpedig a pelikánt. A 18. században már házkulcsból kialakított fogkulcsot használtak a fogak kihúzására, amelyet beillesztettek a fog mellé és csavaró mozdulatokkal próbálták eltávolítani a rossz fogat. Természetesen a drasztikus eszközök elkerülésére a 20. században kifejlesztették a mai használatos emelőket és fogókat.