Foghúzás utáni teendők, tanácsok

Egy nagyon elhanyagolt fog esetében nagy a valószínűsége annak, hogy a fogat el kell távolítani, ki kell húzni. Azonban a fogorvosok törekszenek ennek elkerülésére, s csak akkor húzzák ki, ha nem lehet megmenteni gyökérkezeléssel, gyökértöméssel, vagy amikor a beteg elzárkózik mindennemű fogmegtartó kezeléstől. A foghúzás napjainkban az egyik legáltalánosabb sebészeti beavatkozás, amely a szájsebészeten rutin műveletnek számít.

Mit szabad, mit nem szabad, mit kell tenni a foghúzás előtt és után?

– Érdemes a foghúzást követően egy két óra múlva egy fájdalomcsillapítót bevenni, amivel a közvetlen sebfájdalom elkerülhető.
– Öblögetni, köpködni a foghúzás után nem szabad, hiszen ezek használatával leeső vérömleny nyomán vérzés indulhat meg.
– Nem szabad enni, ameddig az érzéstelenítő hatása tart, ugyanis komoly problémák, sérülések léphetnek fel.
– Tömény szeszes ital fogyasztása tilos, mert jelen esetben a vérzést indítaná be. (a fertőtlenítés ebben az esetben nem áll fenn!)
– A foghúzás után naponta minél többet mosson fogat, valamint lehetőség szerint szájfertőtlenítő oldattal öblögessen. (közvetlen foghúzás után természetesen ne öblögessen)
– Fennáll a láz lehetősége is abban az esetben, ha gyulladt volt a fog.

Ezek betartásával a foghúzás helye szépen be fog gyógyulni. Amennyiben probléma jelentkezne, azonnal keresse fel fogorvosát, szájsebészét!

A foghúzás napján:

– A nyelvvel a sebet nem szabad nyomkodni, a sebet szívogatni szintén tilos!
– Tejterméket semmilyen esetben se fogyasszon!
– Ajánlott a jegelés!
– Kerülje a nehéz fizikai munkákat!
– Amennyiben elmúlt a zsibbadás, fogyaszthat folyadékot, vagy ételt.

A fogkefével és a fogkrémmel ugyanúgy tisztítsa a sebet, és a mellette lévő fogakat, mint előtte, ennek mellőzésével gyulladás alakulhat ki, amely nagy fájdalommal jár. Legalább 1 hétig minden étkezés után mosson fogat. (Amennyiben nem tud ennek eleget tenni, torokfertőtlenítő szert is használhat). Továbbá kerülje a csípős, erős ételeket, valamint a kemény, magvas dolgokat!

Ellenjavallatok:

– vérzékenység esetében
– szájüregi fekélyek, leukémia fennállásakor
– miokardiális infarktus után
– állcsontokat érintő nagy dózisú terápiás besugárzás után
– súlyos gyulladás a szájnyálkahártya területén

Azonban vannak olyan esetek, amikor a foghúzás nem lehetséges egy fogó és egy emelő segítségével. Ilyenkor a fogorvos munkáját a szájsebész veszi át, aki a foghúzás előtt egy röntgenfelvételt készít, amellyel fel tudja térképezni a fogak gyökereinek helyzetét.

Szájsebészeti beavatkozások szükségesek abban az esetben, ha

– görbült gyökerek állnak fenn
– nagymértékű szuvasodás esetében, amikor a fogó összeroppantaná a fog koronáját
– állcsontba történő rekedés alkalmával, amennyiben az áttörés akadályozva van