Fogászati érzéstelenítés a fájdalommentes fogászatért

Nagyon sok beteg retteg az orvosi vagy jelen esetben fogorvosi ellátástól, azonban mint minden fogorvosnak fontos, hogy betegei a kezelés ideje alatt komfortosan érezzék magukat. A betegek részére több fogászati lehetőség áll fenn annak érdekében, hogy a fogászati kezelés fájdalommentes legyen, ennek ellenére nagyon sokan félnek továbbra is a kezelésektől. Helyi érzéstelenítés a fogorvosok a fogászati kezelések során 80%-ban alkalmaznak, bár elsősorban a fogpótlások és a fogmegtartó kezelések alatt.

Kezdetben gyakorlatilag olyan szereket használtak érzéstelenítésre, amelyek függőséget okoztak. Az új fogászati érzéstelenítő kifejlesztésekor felfedezték a lidokain hatásait, amely sokkal jobban szívódik fel, valamint allergiamentes szintetikus összetevői vannak. Továbbá sokkal tovább tart a hatása. Napjainkban is ezt az érzéstelenítőt használják, amely körülbelül 15 perc alatt hat, és akár 23 órán keresztül is tart.

Manapság egyre több igény merül fel a fájdalommentes fogászati kezelésekre, így olyan fogászati érzéstelenítők kifejlesztése vált aktuálissá, amely használata során nem érzékel semmit a beteg, valamint gyorsan hat.

Érdemes a fogászati kezelések előtt enni, inni, ugyanis az érzéstelenítő a kezelés után is több óráig hat, és amíg tart az érzéstelenítő hatása, nem szabad inni, sem enni, ugyanis fennáll a fulladás veszélye vagy a nyelv, nyálkahártya sérülése. Kora reggeli fogászati kezelés előtt is érdemes lenyelni pár falatot, amellyel elkerülhető az éhség vagy a szédülés, hányinger fellépése.

Mi az általános fogászati érzéstelenítés menete?

– Legelőször a fogorvos megállapítja, hogy melyik fogat kell kezelnie.
– Ezután fertőtlenítik az érzéstelenítő oldat ampulláját.
– Kiválasztja a fogorvos a megfelelő steril tűt és a hozzá megfelelő steril fecskendőt
– A páciens figyelembevételével kiválasztja a megfelelő érzéstelenítő oldatot.
– Légteleníti az érzéstelenítő oldatot
– Amennyiben a beteg fél az érzéstelenítő beadásának fájdalmától, lehetőség van egy érzéstelenítő zselé használatára, amely elzsibbasztja a területet, így a szúrást sem fogja már érezni.
– Érzésteleníti a területet

Az általános érzéstelenítéssel fájdalommentesség, az öntudat elvesztése és az izomellazulás érhető el. Ilyenkor a központi idegrendszer megfelelő struktúrájának visszafordítható bénítása következik be, gátolja a központi fájdalompercepció és a fájdalominger hatásait.

Vannak olyan szájsebészeti beavatkozások (mint például a bölcsességfog eltávolítása, csontpótlás, vagy fogászati implantátum behelyezése), amely során indokolt esetében kérheti a beteg az altatásos érzéstelenítést. Az altatást egy szakképzett aneszteziológus végzi, amely során intravénásan beadja az injekciót, és folyamatos megfigyelés alatt tartja a beteget.

Lehetséges szövődmények

Nem túl gyakorta, de felléphetnek a fogászati érzéstelenítés során szövődmények, és ilyen esetekre jobb előbb felkészülni.

Ájulás, rosszullét: Az injekció beadása után előfordulhat rosszullét, vagy ájulás, amely gyakorta az idegességnek, feszültségnek vagy a félelemnek tudható be.

Helyi vérömleny: Abban az esetben alakul ki vérömleny, ha az injekció beadása során egy érfonat vagy egy kis ér megsérült, azonban 1-2 hét alatt rendeződhet. Ilyenkor arcduzzanat léphet fel.

Allergiás reakció: Nagyon ritka, de előfordulhat allergiás reakció a lidocainra. Amennyiben tudja, hogy allergiája van, tájékoztassa fogorvosát, és kérjen más érzéstelenítő szert!

Idegsérülés: Alsó fogak érzéstelenítése során alakulhat ki, amely akár hónapokig is eltarthat, és érzészavart okozhat az alsó ajkaknál.

Szájnyitási korlátozottság: A száj nyitásakor fájdalmat érzünk, vagy nehezen tudjuk kinyitni a szánkat, azonban pár napon belül elmúlik a fájdalom.