Gyökérkezelés

A fogaink idegszálakat is tartalmaznak, amelyek különféle tényezők hatására begyulladhatnak. A fogbélgyulladás fájdalommal jár, valamint a fog belsejében az élő szöveteket elpusztíthatja. Ilyenkor szükség van a fog belső részének teljes tisztítására, majd betömésére. Ezt a folyamatot nevezik gyökérkezelésnek. A gyökérkezelés fájdalom nélkül is elvégezhető, az érzéstelenítő akár várandós kismamáknál is alkalmazhatóak.

Mi a gyökérkezelés célja?

– Elsődleges cél a saját fogak megtartása
– A gyökérkezelés által elkerülhető a fájdalom, valamint a fogak ráharapási érzékenysége
– Megelőzhető a további fertőzések, gócbetegségek kialakulása

Egy gyökérkezelés során a fogbélüreg tartalmát eltávolítják, sterilizálják, majd olyan anyaggal tömik be, amely a gyökércsatorna teljes hosszában, tartós zárást fog nyújtani. A fogbélüreg a fog keményszövete – a zománc és a dentin – alatt található. Leggyakrabban a fogbélgyulladása miatt végzik el a gyökérkezelést, amit a mély szuvasodásból származó baktériumpenetráció idéz elő. Ilyenkor a gyökércsatornába és a falába baktériumok kerülnek, amit a gyökérkezelés során el kell távolítani. Ezeket gyökérkezelő tűk segítségével hajtják végre.

Az eljárás előtt röntgenfelvétel segítségével ellenőrzik, hogy a gyökérkezelő tű leér-e a csatorna végéig. Ezután megtisztítják, majd a csatornát steril papírszálakkal kiszárítják, majd kitöltő anyag bevitelével a réseket eltömik. Ezt követően guttaperka szálat helyeznek a csatornába, amellyel pontos záródást érnek el.

A gyökérkezelés sok tévhittel ellentétben terhes kismamáknál is elvégezhető, ugyanis az érzéstelenítés semmilyen káros hatással nem jár, valamint röntgenfelvétel készítés nélkül is megoldható.

Teendők gyökérkezelés után

Gyökérkezelés után a fog panaszmentessé válik, hiszen a fertőzött baktériumokat eltávolították, valamint a fog belsejét kitisztították. Azonban előfordulhat 1-2 napig az érzékenység, de éles fájdalommal nem jár. A nagy felületen tömött fogakat érdemes koronával bevonni, hiszen a gyökérkezelés után a fogak élettelenek, így törékennyé válhatnak, azonban a korona megvédi őket a további károsodástól.

Akkor szükséges a gyökérkezelés:

– amikor hidegérzékenység lép fel, vagy fájdalom, amikor már a szuvasodás elérte a pupakamrát, és a baktériumok megfertőzték a pulpát.
– megnyílt a pulpakamra baleset vagy ütés következtében
– pulpa gyulladása esetében
– elhalt a fog, azonban tünetmentesség esetén is szükséges a gyökérkezelés, ugyanis ritkán okozhat fájdalmat, érzékenységet
– fogágybetegség következtében
– a fog vitalitása bizonytalan
– a pulpakamrán belül felszívódtak az ideg- és érképletek
– nagymennyiségű foganyag eltávolításakor, vagy korona készítésekor

A gyökérkezelés csak gyermekek esetében ellenjavallt, amikor még a maradó fogak nem fejlődtek ki teljesen, illetve a gyökércsúcs szűkülése nem következett be.

Relatív ellenjavallatoknak tekintik a következőket:

– rossz szájhigiénia
– gyökér törésének esetében
– krónikus betegség
– meggörbült gyökerek esetében
– fogágybetegség miatt kilazult fogak esetében
-amikor a fog a gyökérkezelés után már nem állítható vissza.