Fogászati röntgen

Vannak olyan rejtett betegségeink, amelyek az emberi szervezet egy pontján jönnek létre, gyulladást okozva. Ilyen például a fogászati góc, amely szabad szemmel nem látható. Azonban a kezelése annál fontosabb, ugyanis a gócban felgyűlt baktériumok bekerülnek a véráramba, és megtapadnak a szervezet azon területén, amely csökkent ellenálló képességű, és megbetegedést okoznak. Ennek megakadályozása végett a szájüreg alapos vizsgálatát kell elkezdeni, majd utána egy röntgenvizsgálat szükséges.

Amennyiben a hölgy betegek várandósak, vagy felmerülhet ennek lehetősége, mindig említsék meg a fogorvosuknak! Amennyiben nem feltétlenül szükséges, ilyen esetekben nem használnak röntgent, különösen az első 3 hónapban.

A panoráma röntgen egyik legnagyobb előnye, hogy már akkor felderíthető a probléma, amikor még a beteg teljesen tünetmentes. A gép egy értékelhető képet ad az alsó és felső állcsontról, valamint a fogak állapotáról. (További ismereteket a Panoráma röntgen cikkemben talál).

A gyökérkezelések előtt feltétlenül szükséges készíteni röntgenfelvételt a gyökerek számairól, alakjáról, elhelyezkedéseiről, majd a gyökérkezelést követően újra meg kell ismételni a folyamatot a gyökértömés ellenőrzése végett.

Az implantológussal és a parodontológussal való konzultáció, kezelési terv kialakítása

A fogorvos egy személyre szabott kezelési tervet állít össze a röntgenfelvétel, valamint a beteg kívánságai alapján. Szükség esetén a beteg konzultálhat implantológussal vagy parodontológussal.

Fogszabályzás céljából készül a teleröntgen

A fogszabályzás céljából készítenek teleröngent, ami egy oldalirányú koponyafelvételt takar. Így az arcprofil, a fogak és a csontok jól láthatóak. Ezzel a röntgennel megállapítható a fogak dőlése, azok állcsontokhoz való viszonya, valamint az állcsontok magassága, hosszúsága. Ezen a röntgenen fogak nem láthatóak, így a fogszuvasodás felismerésére és a fog körüli gyulladások feltérképezésére nem alkalmas.

A röntgenfelvétel a kiinduló pont, amely segítségével határozzák meg a munkafolyamatokat. Tehát ezzel szögértékeket kapnak, amely segítségével meg tudják határozni, hogy mennyire kell dönteni a fogakat, mozgatni, valamint gyermekkorban az állcsontok növekedését melyik irányban kell támogatni. A legkorszerűbb teleröntgen a legnagyobb pontosságot és biztonságot biztosítja, így sok ember mosolyát lehetséges visszavarázsolni ezzel a készülékkel.

Tehát jól látható, hogy a fogászati röntgen egy elengedhetetlen diagnosztikai eszköz.

Továbbá a fogászati röntgen alkalmas a gyermekek esetében a maradó fogak helyzetének meghatározására, valamint a felnőtteknél a bölcsességfogak elő nem törése esetében. A röntgen kockázata nagyon minimális, alacsony sugárdózissal jár. A felvételkészítés során a páciens ólommellényt visel, a fogorvosok és az asszisztensek a helyiséget elhagyják a felvétel idejére.

Továbbá lehetőség van kisröntgenfelvétel készítésére, amelyen csak egy, vagy néhány fog, valamint ezek gyökerei és környező részei láthatóak. A panoráma röntgen esetében mindkét állcsont jól látható az összes foggal együtt. Extraorális röntgentípusnak nevezik, vagyis szájon kívüli, így a készítés során nem kell a szájba helyezni.

Az Okkluzális röntgenfelvétel célja, hogy a szájfenék vagy a szájpadlás területét is megmutassa, amellyel a még át nem tört fogakat, az állkapocssérüléseket, a cisztákat, a szájpad hasadékokat és tályogot tárja fel.

Tehát, a fogászati röntgenek elsődleges célja a megelőzés, ugyanis a korán felismert elváltozások gyógyításával a beteg sokkal több pénzt és időt spórolhat meg.