Fogászati kezelés karácsony előtt?

A karácsonyi ünnepi időszakban szinte minden ember szabadságon van. Így van ezzel szinte az összes fogorvos is, így igen nehéz ügyeletet találni ebben az időszakban.  Sajnos azonban ilyenkor is előfordulhat, hogy fogaink, fogpótlásaink megviccelnek minket.

Biztosan mindenki halott már a bejglibe ragadt fogtömésről, vagy a kacsacomb rágcsálása közben kettéhasadt fogak történetéről.

Összegyűjtöttük, mik a leggyakoribb vészhelyzetek és hogy ezekben az esetekben mik a teendők:

FOGFÁJÁS

Ez az első számú ellenségünk a fogfájás. Képtelenség ilyen fájdalmak közben kikapcsolódni, az egész karácsonyi ünnepeket tönkre teheti egy ilyen.

Többféle fogfájást különböztethetünk meg: Van a hidegre-melegre érzékeny gyorsan elmúló éles fájdalom, amely hátterében fogérzékenység, fognyaki kopás, ínyvisszahúzódás áll.

Ebben az esetben fontos felkeresnünk egy fogorvost, de addig is úgy tudjuk enyhíteni a fájdalmat, hogy odafigyelünk mit eszünk. Kerüljük a nagyon hideg, meleg, savas vagy éppen fűszeres ételek fogyasztását.

Másik jellemző fájdalom a folyamatos tompa fájdalom. Ezt általában a fogbél gyulladása okozza. Ennek a fájdalomnak az enyhítésére már érdemes gyógyszert bevennünk. Fontos megemlítenem, hogy a legendával ellentétben nem csillapítja gyorsabban a közvetlenül a fájós fogra helyezett pirula a fájdalmat, mint a hagyományos módon lenyelt.

A fájdalomcsillapítót 4-6 óránként vehetjük be, amennyiben van rá lehetőség, használjunk gyulladáscsökkentő hatóanyagot is tartalmazó fájdalomcsillapítót.

KIESETT FOGTÖMÉS

Elég egy rossz harapás és már a markunkban landolhat a fogtömésünk az ünnepi vacsora alatt. Ezek a kiesett tömések sürgős pótlást igényelnek, mivel a tömött fog tovább károsodhat.

Amennyiben esztétikailag könnyen észrevehető területről beszélünk, úgy próbáljuk meg minél hamarabb felkeresni fogorvosunkat. Amíg ez nem történik meg, addig is nagyon ügyeljünk a terület minél alaposabb tisztántartására. Nyilván lehetetlent kérünk, de lehetőleg próbálják meg elkerülni a ragadós csokikat, édes finomságokat, kemény cukrokat.

LETÖRT FOG

Egy rossz mozdulat, egy hirtelen ráharapás valamilyen kemény ételre okozhatja a fog egy darabjának letörését. Ez általában semmilyen fájdalommal nem jár. Kivéve persze, ha egy nagyon mély törésről beszélhetünk. Itt is, mint a kiesett tömésnél, akkor van igazán gond, ha esztétikai zónában történt a törés. Ilyenkor keressük fel fogászatunkat, vagy egy ügyeletet. A későbbi gyulladás vagy szuvasodás kialakulásának elkerülése érdekében tartsuk tisztán a probléma helyét, amíg nem jutunk el fogorvoshoz.

KIÜTÖTT FOG

Ez is megtörténhet az emberrel az ünnepek alatt. A kiütött foggal mindenképpen forduljunk orvoshoz, minél hamarabb. Ebben az esetben lehet még esély a fog visszahelyezésére és megmentésére.

BEGYULLADT BÖLCSESSÉGFOG

Amennyiben ez a foggyulladás kialakul, fogfájásra, nyirokcsomó megnagyobbodásra, illetve a száj nehézkes kinyitására figyelhetünk fel. A begyulladt ínynél kialakult tasak sokszor okozhat kellemetlen szájszagot, rossz szájízt!

A begyulladt bölcsességfoggal feltétlenül keresse fel fogorvosát, aki egy röntgen felvétel után dönt a fog sorsáról.

Ameddig nem tudunk eljutni a fogorvosunkhoz, gondoskodjunk bölcsességfogunknak és annak környezetének tisztántartásáról. Lehetőleg ne rágjunk azon az oldalon, hogy minél kevesebb ételmaradék és lepedék kerüljön a fog környékére.

Melyek azok a fogászati kezelések, melyekbe belekezdhetünk akár a karácsony előtti héten is?

Bizony nem sok ilyen van. A leggyakoribb kezelés típus a fogkő eltávolítás, melyet kombinálhatunk kozmetikai fogfehérítéssel. A fogkő eltávolítás viszont kifejezetten ajánlott, hiszen egy komoly ínygyulladást, vagy kellemetlen szájszagot előzhetünk meg vagy tehetünk rendbe még az ünnepek előtt. Sokan kérnek otthoni, vagy rendelői peroxidos fogfehérítést is, ha természetes fogakkal rendelkeznek és szeretnének tartós megoldást a fehérebb fogakért. Fontos a féléves vagy éves fogászati kontroll, lehetőség szerint még december első heteiben, hogyha sürgős beavatkozni való van, akkor azt még nyugodtan el lehessen végeztetni karácsony előtt.

Ha csak nem észvesztően fontos, ne kezdjünk bele gyökérkezelésekbe, fogpótlásokba, fogbeültetésbe. Csak a fogászati kezelési tervig, esetleg a gyengédebb előkészítő kezelésig jussunk el decemberben, de a lényeges mozzanatokat hagyjuk nyugodtan az ünnepek utáni csendesebb időszakokra.

Ne feledjék, a Méhes fogászat a két ünnep között is várja Önöket ügyeleti nyitvatartással!