Fogászat fájdalmak nélkül – lehetséges?

Nagyon sok olyan ember van a környezetünkben is, aki valamilyen gyerekkori vagy fiatalkori fogászati kezelés miatt fél a fogorvostól. Napjainkban azonban a modern tudománynak köszönhetően, igyekeznek a betegnek olyan kezelést nyújtani, amely nem jár fájdalommal. Minden esetben a stressz csökkentésére, és a legkíméletesebb kezelésekre törekednek a fogorvosok, valamint, hogy a beteg biztonságban érezhesse magát a kezelés ideje alatt.

Régebben ugyanis gyakran pálinkával érzéstelenítettek, majd a fájós fogat drasztikus körülmények között húzták ki fogóval. természetesen ezek mára már megszűntek, helyét átvette a szakszerű kezelés, valamint a megfelelő szaktudás, amellyel a további állapotromlást akadályozzák meg.

Mivel minden ember tűrőképessége más és más, így a fájdalommentes fogászat lényege a személyre szabott fájdalomcsillapítás. A beteg igényeihez alkalmazkodva, valamint az adott fogászati kezelésekhez mérten választják ki a helyi érzéstelenítés típusát és hatásfokai közül a számukra legmegfelelőbbet.

Milyen lehetőségek állnak rendelkezéseinkre?

Altatásos fogászat

A beteg igényelhet altatást abban az esetben, ha nagyon fél a fogászati kezelésektől. ilyen esetekben a fogorvosnak, szájsebésznek mindig könnyebb dolga van, hiszen precízebben, gondosabban tud dolgozni, mint amikor még a betegre is kell figyelni.

Mely esetekben ajánlják az altatásos fogászati kezeléseket?

– szorongás fellépése, vagy negatív élmény esetében
– azoknál az embereknél, akik nem képesek az együttműködésre
– bonyolultabb beavatkozások során
– nem lehetséges az érzéstelenítés, túl nagy a fájdalom
– olyan beavatkozások alkalmával, amikor intubálással biztosított a szabad légzés

Természetesen ezeken kívül, bármelyik kezelés alkalmával is lehetőség van altatást kérni, azonban abban az esetben nem szokták javasolni, amikor szükség van a beteg közreműködésére. Ilyen esetek lehetnek a híd rögzítése vagy a harapás útján vett minta.

Terhes kismamák esetében, továbbá szívbetegeknél nem javasolt az altatás, vagy csak abban az esetben, ha előtte egy komoly vizsgálaton esett át a páciens.

Hipnózis?

Azok a betegek, akik félnek a fogászati kezelésektől, lehetőségük van a hipnózis alkalmazására is, vagyis egy módosult tudatállapotban lenni a kezelés alatt. Ilyenkor a beteg tudja, hogy mi történik vele, azonban a figyelme egy kedvesebb, melegebb eseményt tart szem előtt. Nagy hasznát lehet venni abban az esetben, ha a beteg allergiás a fájdalomcsillapítóra.

Természetesen emellett van lehetőség éber szedációra is.

De melyik az az alkalmazás, amelyik ezeknél sokkal egyszerűbb, és egyáltalán nem jár fájdalommal? Természetesen, ha megelőzzük a fogszuvasodást, vagy egyéb fogászati problémákat, amelyekhez a következőket kell betartani:

– Naponta legalább kétszeri fogmosás a megfelelő fogtechnikával, amely során a lepedék is eltávolításra kerül
– Legyen megfelelő fogkefe: nem túl erős, nem túl gyenge
– A nehezen vagy nem elérhető részek tisztítása végett fogselyem használata
– Rendszeres fogászati kontroll
– Kevesebb cukrot tartalmazó étel, ital fogyasztása, több zöldség, gyümölcs (már csak az egészség érdekében is)

Szóval, melyik lenne a legjobb választás?