Fájdalommentes fogászat

Napjainkban egyre több lehetőség adódik a fájdalommentes érzéstelenítésre, amelynek során az érzéstelenítő injekciót úgy adják be, hogy a páciens nem érez semmi. Mindez megoldható a gyökérkezelés esetében is. Ilyenkor az érzéstelenítés előtt articain tartalmú zselét visznek fel az ínyre, amely gyümölcs ízű, így gyakorlatilag az érzéstelenítő injekciót is érzésteleníti.

Egy másik lehetőségként egy „Wand” nevezetű készülékkel érhető el a fájdalommentes érzéstelenítés, amely rendelkezik egy adagolóval, amit számítógép vezérel. Egy vékony tű nagy nyomással adagolja az érzéstelenítő anyagot, így az érzéstelenítés során először a tűt az ínyhez helyezik anélkül, hogy beleszúrnák. A tűből az érzéstelenítő anyag áthatol a nagy nyomás hatására, de a páciens nem érzékelheti. A tű csak ezt követően hatol be, ahonnan már az újabb érzéstelenítő anyagot a mélyebb ínyrétegre fogja adni.

A gyökérkezelés során a fájdalommentesség biztosítása érdekében ultrahangos vagy lézeres gyökérkezelést alkalmaznak.

Mindezek mellett lehetőség van altatásban, vagy fél-altatásos állapotban is a fogászati kezeléseket átélni. Mindezeket azoknál a pácienseknél alkalmazzák, aki az ehhez hasonló kezeléseket rosszul viselik fennálló korábbi rossz tapasztalatok miatt, vagy olyanoknál alkalmazzák, akik a helyi érzéstelenítésnél használt anyagokra érzékenyek. A nem teljes altatás alatt az alapreflexek működnek és az orvos kérdéseire is tud válaszolni. Kábult állapotban van, kooperatív, az ébredést követően nem emlékszik azonban semmire, és úgy éli meg, mintha aludt volna.

Az altatásos fogászati kezelések előtt legelőször egy kivizsgáláson kell részt venni, ugyanis fennállhat annak a problémája is, ami miatt nem lehet altatást végezni a páciensnél. Az altatásnak az időtartama 1-2 óra, amelyet szakorvos végez el. Az altatásos módszer alkalmazásánál szükség lesz egy kísérőre is, ugyanis a beavatkozást követően egy ébredési periódus következik, így nem lesz képes vezetni, vagy hazamenni egyedül.

Az éber szedáció menete

Legelőször a páciensnek ki kell töltenie egy anamnézis lapot, amelyből az altatóorvosok tájékozódnak a korábbi betegségekről, gyógyszerekről. ezt követően az orvos tájékoztatja a kezelés menetéről valamint a lehetséges komplikációk fellépéséről. A beavatkozás megkezdésekor egy koktélt juttatnak a szervezetbe, amely a fájdalommentességet biztosítja a helyi érzéstelenítőkkel együtt. A kezelés alatt folyamatos megfigyelés alatt van a páciens.

A beavatkozás előtt lehetőleg ne fogyasszon se innivalót, se ételt. (Azon egyszerű oknál fogva, hogy a szedálás alatt csökkent a tudati szint, így a köhögés vagy a nyelés nem kontrollálható megfelelően.

A beavatkozást követően személyre szabott ideig megfigyelés alatt áll a beteg. Kísérőjével elhagyhatja a fogászatot, de további programok az adott napra nem javasoltak.

Milyen mellékhatások léphetnek fel?

A beavatkozás során érezhet enyhe zsibbadást, de a mélyaltatással szemben nem okoz fejfájást, hányingert vagy szédülést. Vidámabb természetű emberek esetében gyakori a nevetés.

Azok a páciensek, akik jó egészségi állapotúak beállított magas vérnyomású páciensek, éber szedálásra alkalmasak. Akut vagy krónikus betegség esetében a szedálhatóságról az altatóorvos dönt. Várandós kismamákon és gyermekeken éber szedálást nem végeznek!

Tehát a fájdalommentes fogászat érdemi része a személyre szabott fájdalomcsillapítás, a fogászati kezeléshez a páciens egyéni igényeinek legmegfelelőbb szerek igénybe vétele.