A leggyakoribb szájsebészeti beavatkozások listája

A szájsebészeten tervezett, vagy sürgősségi eseteket végeznek, amikor már a fogorvosi ellátás kevésnek bizonyul. Ilyen esetekben műtéthez folyamodnak, amelyek akár az arcot, arcüreget vagy az állkapcsot is érinthetik. Napjainkban a leggyakrabban végzett rutin műtéti eljárásnak a fogászati implantációt tekintik. Ezeket a műtéteket a szájsebészek végzik egy speciálisan felszerelt műtőben. De melyek ezek a beavatkozások?

Bizony akkor kell szájsebészethez fordulnunk, ha:

Át nem tört fogakat kell eltávolítani: Leggyakrabban a bölcsességfogak nem tudnak előtörni, azonban előfordulhat más fogak esetében is, amikor a fog bent ragad az állkapocs és az íny közötti területen, és akár gyulladást is okozhat. (Komolyabb esetben akár cisztát is, így ajánlott minél előbb szájsebészhez fordulni). Mint említettem, a bölcsességfog eltávolítása is a szájsebész feladata, amikor az duzzanatot, fájdalmat, vagy gyulladást okoz.

Műgyökér-beültetés, avagy a fogászati implantáció: Az 1960-as évek óta a fogászati implantáció számottevő sikert ért el a betegeknél, hiszen nagyban megkönnyíti az életüket, valamint a fogpótlások elkészítéséért felelős szakember munkáját is. Szájsebészhez kell menni akár egyetlen fog pótlásakor, akár egy teljes műfogsor rögzítésekor. A műtétet helyi érzéstelenítésben vagy altatásban is lehet végezni. idősebb korban felmerülhet a csontpótlás szükségessége is, amelyet szintén a szájsebész végez el.

Állkapcsot érintő műtéti beavatkozás: Erre a műtétre akkor van szükség, ha valakinek a felső vagy az alsó állkapocs csontja nem fejlődött ki szabályosan valamilyen oknál fogva, és emiatt nem záródik megfelelően .A fogak szabálytalanul állnak, nyelési és légzésvételi nehézségeket okoznak.

További szájsebészeti beavatkozást igénylő esetek lehetnek:

– szövettani mintavétel
– baleseti sérülés
– szájpadhasadék, ajakhasadék
– ciszta valamint daganat eltávolítása
– horkolás

Fogászati góc: A fogágytasak vagy gyökércsúcs elváltozása is lehet fogászati góc,  (elsősorban bölcsességfog esetében).

Mi az a granuloma?

A granuloma egy olyan gyökércsúcs elváltozás, amely a gyulladáson keresztül különböző méreganyagokat juttat a szervezetbe, így akár egy komolyabb betegséget is okozhat. (ilyen például: látószervi megbetegedés, szívbetegség, ízületi betegség).

És mi az a rezekció? Ha a foggyökér csúcsán góc, gyulladás alakul ki, akkor a fog gyökérkezelése után el kell távolítani a gócot, tehát fel kell tárni a gyulladás helyét. Ezt nevezik rezekciónak.

A cikk elején említettük a bölcsességfogat, hiszen gyakorlatilag ez a legtöbb probléma forrása. Ugyanis előfordulhat, hogy csírahiány miatt nem fejlődik ki, vagy nem megfelelő irányba bújik ki, és az áttörés nem következik be. Abban az esetben, ha nem törik át a bölcsességfog, el kell távolítani a szájsebésznek műtéti úton. Vagy helyhiány miatt képes akár az egész fogsort előre tolni, amely nemcsak esztétikai gondokat vet fel, hanem akár állcsontcisztát is okozhat.