A bölcsességfog eltávolítása

Bölcsességfog eltávolításaA bölcsességfogak olyan őrlőfogak, amelyek 16 és 30 éves kor között törhetnek elő. Egy szájban maximum 4 db bölcsességfog található. Kezelése nehéz, ugyanis alakja és gyökerei száma, valamint formája is változó. Helyhiány miatt előfordulhat az is, amikor nem tudnak kibújni, és az állcsontban maradnak. Amennyiben nem tud előtörni, különböző problémákat okozhatnak. A félig előbújt bölcsességfog gyakran gyulladást okozhat, melynek tünetei az időnkénti tompa fájdalom, ínyduzzadás és -gyulladás, vagy előfordulhat a fülbe sugárzó fájdalom is. Ezen panaszok visszatérése miatt a bölcsességfog eltávolítása ajánlott.

Amennyiben enyhe fájdalom, vagy a szájnyitási nehézség alakul ki, azonnal keresse fel fogorvosát. Könnyen lehet, hogy elegendő a feszülő íny körülvágása, amellyel felszabadul a bölcsességfog. Azonban a helyhiány miatt a bölcsességfog növekedése közben a fogsort középirányba kezdi tolni, amely akár harapási rendellenességhez vagy ínygyulladáshoz is vezethet.

Bölcsességfog eltávolítása:

– abban az esetben, ha nincs elég hely a bölcsességfog kibújásához
– állandó fájdalom, valamint ínygyulladás fennállása
– ha a bölcsességfog nyomja a fogsort, a fogak összetorlódásához vezethet
– nem megfelelő irányba tör elő
– tasakképződés kialakulása körülötte
– a nyomással az előtte lévő fog gyökerének felszívódását idézi elő
– arcfájdalom esetén
– fogszabályozás alkalmazása során

Mely esetekben nem javasolt a bölcsességfog eltávolítása?

– amennyiben fennáll a környező anatómiai képletek sérülésének veszélye
– idős páciensek esetében, ha nem alakul ki semmilyen panasz

Abban az esetben, ha a paciensnek panaszai vannak sem feltétlenül szükséges minden esetben a bölcsességfog eltávolítása, könnyen lehet, hogy a panaszok gyógyszeres, vagy egyéb kezeléssel megszüntethetőek és a bölcsességfog hosszú ideig maradhat. Kisebb rendellenesség esetében azonban érdemes egy szájsebészt felkeresni.

A bölcsességfog eltávolításának menete:

Az esetek nagy többségében a bölcsességfog rendellenes állása miatt az eltávolítás nehezebb. Az eltávolítása helyi érzéstelenítésben történik, de akár altatásban is elvégezhető. Amennyiben az egyszerű foghúzással történik az eltávolítás, akkor egy megfelelő fogó segítségével egy speciális technikát alkalmazva húzzák ki a fogat, majd a sebet kitisztítják. Szükség esetén tampont helyeznek rá.

Amennyiben beékelődött a bölcsességfog, az eltávolításához az őt körülvevő csont részleges elfúrására lesz szükség. Miután az ínyben metszéssel lebenyt képeztek, a megfelelő mennyiségű fúrást követően kis csontablak keletkezik. Ezen keresztül történik a bölcsességfog eltávolítása. Miután eltávolították a fogat, kitisztítják a sebet, majd összevarrják.

A műtétet követően javasolt az antibiotikumok szedése, hiszen kialakulhat a beavatkozás valamint a csontvágás következtében egy ödéma vagy vérömleny, ami néhány nap alatt elmúlik. Ilyenkor feldagad az arc, ennek befertőződésének megakadályozása céljából szokták az antibiotikumot szedni. Egy két napig a fájdalomcsillapító szedése is szükséges lehet. A kialakuló szájzár elkerülése végett célszerű gyakran az állkapcsot működtetni, mozgatni, sokat rágni vele. A varratokat általában egy hét után távolítják el. A beavatkozás fájdalommentes, azonban a sebgyógyulás ideje alatt felléphetnek utópanaszok. Nagyon fontos, hogy nem szabad piszkálni a nyelvvel a sebet, illetve lehetőség szerint ne fogyasszon tejet, tejterméket, amely a baktériumoknak kellemes táptalajt biztosítana, így akár felülfertőzhetik a sebet. Továbbá pirítóst, kétszersültet, magos ételeket se fogyasszon, amely könnyen belemehet a sebbe, így vérzést okozhat, vagy véralvadék jöhet ki, amely nem engedi a seb gyógyulását, valamint nagy fájdalommal jár. A dohányzás minimum 3 napig nem javasolt! A bölcsességfog eltávolítása után ne igyon teát, kávét, ne fogyasszon alkoholt és csípős, fűszeres ételeket!